Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest piątek 18 sierpnia 2017
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Uwagi do Koncepcji Polityki Parkingowej dla miasta Torunia - pismo do MZD Toruń

29 grudnia 2010 r.
RT 27/10

Pan Andrzej Glonek
Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu


Dotyczy: Uwag do Koncepcji Polityki Parkingowej dla miasta Torunia przygotowanej przez firmę stadtraum Polska Sp. z o.o. na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu


Przygotowana Koncepcja to krok w dobrym kierunku zmierzający do uporządkowania SPP i ograniczenia ruchu kołowego na terenie toruńskiego Zespołu Staromiejskiego. Pozwoli to na zachowanie historycznego charakteru ścisłego centrum miasta, przyczyni się do ochrony zabytków oraz środowiska naturalnego. Ograniczenie ilości samochodów wjeżdżających na teren Obszaru Staromiejskiego nie musi wcale oznaczać zmniejszenia jego atrakcyjności dla mieszkańców Torunia i turystów. Stworzenie przyjaznych warunków do przemieszczania się pieszym i rowerzystom, ograniczenie hałasu i zanieczyszczenia powietrza wpłynie pozytywnie na jakość życia i stworzy lepsze warunki do przebywania na jego obszarze. Działania ograniczające ruch samochodowy w ścisłych centrach miast, szczególnie w ich historycznych obszarach są rzeczą oczywistą i są realizowane od wielu lat w setkach miast europejskich, co spowodowane jest wieloma czynnikami społecznymi, środowiskowymi, a także ekonomicznymi.

Uwagi szczegółowe:

1. Koncepcja nie odnosi się do wprowadzonej rok temu dwusezonowości parkowania na terenie Zespołu Staromiejskiego miasta Torunia. Brakuje szczegółowych analiz dotyczących tego rozwiązania. Naszym zdaniem dwusezonowość, czyli zwiększenie ilości miejsc postojowych na terenie Zespołu Staromiejskiego w okresie od 1 listopada do 31 marca zaprzecza głównym tezom przygotowanej Koncepcji, która mówi o ograniczeniu miejsc postojowych na tym terenie. Zwiększona dostępność ulic Starego Miasta dla ruchu kołowego w okresie jesienno-zimowym zachęca kierowców do wjeżdżania na jego teren, co skutkuje podobnymi zachowaniami w okresie tzw. sezonu turystycznego. Rezultatem tego jest zwiększenie natężenia ruchu kołowego latem, a także nielegalne parkowanie w tym okresie na ulicach, na których jest to dozwolone tylko w sezonie jesienno-zimowym. Coroczne, dwukrotne zmiany w organizacji ruchu to także dodatkowe koszty dla zarządcy drogi. Logicznym wydaje się więc zlikwidowanie dwusezonowości parkowania na terenie Obszaru Staromiejskiego szczególnie w kontekście postulowanej w Koncepcji likwidacji abonamentów parkingowych.

2. Opracowanie nie zawiera danych, propozycji i zaleceń na temat parkowania niezgodnego z przepisami. Na tym etapie opracowania prawdopodobnie nie będzie możliwe zbadanie ilości nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów i sporządzenie stosownych statystyk i wniosków z tym związanych.
Można za to dodać zalecenia typu:
  • wygrodzić chodniki, na których występuje nielegalne parkowanie słupkami lub innymi elementami małej architektury,
  • likwidować wyznaczone miejsca do parkowania na chodnikach lub/i zamieniać parkowanie na chodnikach na parkowanie w wydzielonych zatokach parkingowych lub pasach do parkowania na jezdni. Zwrócenie uwagi na to, że obniżenie krawężnika na chodniku nie jest właściwym działaniem do wyznaczenia miejsc do parkowania,
  • uporządkować sposób wyznaczania parkingów.
Ma to na celu odzwyczajenie kierowców od kojarzenia chodników z parkingiem i przywrócenie właściwej funkcji chodnikom.
Autorzy opracowania „Kierunki realizacji polityki parkingowej na obszarze Miasta Stołecznego Warszawy do roku 2035” LINK>> wskazują takie uniwersalne zalecenia, warte wprowadzenia również w Toruniu:
"Zabezpieczenie przestrzeni ulic dla ruchu pieszego oraz dbałość o jakość przestrzeni miejskiej wymaga uporządkowania sposobu wyznaczenia miejsc do parkowania oraz wdrożenia programu utrzymania bieżącego SPPN.
Dotychczasowy sposób wyznaczania miejsc do parkowania (oznakowanie linią P-18) często z wykorzystaniem powierzchni chodnika w wielu przypadkach nie zabezpiecza przed tarasowaniem i blokowaniem ruchu pieszego i rowerowego. Tam gdzie identyfikowane jest „agresywne” w stosunku do pieszych i rowerzystów parkowanie samochodów skuteczne jest stosowanie fizycznych wygrodzeń np. w postaci ogrodzeń, obiektów „małej zieleni”, itp. W strefie SPPN celem powinno być dostosowanie szerokości chodnika do potrzeb wynikających z intensywności ruchu pieszego a nie zapewnienie możliwości parkowania „za wszelką cenę”. Podejście takie powinno oznaczać nawet rezygnowanie z wyznaczonych miejsc do parkowania na rzecz przestrzeni dla ruchu pieszego i rowerowego. W wielu przypadkach istnieje możliwość pogodzenia interesów ruchu pieszego i rowerowego z interesami osób parkujących pojazdy. Wymaga to odpowiedniego wyznaczenia i oznakowania miejsca przeznaczonego do parkowania."

3. Jakkolwiek w opracowaniu wspomniano o konieczności rozbudowy infrastruktury rowerowej celem zachęcenia mieszkańców do wyboru tej formy transportu to zabrakło jednak konkretnych propozycji dotyczących tego zagadnienia. Naszym zdaniem celowym jest:
  • wyznaczenie tras rowerowych – nie „ścieżek rowerowych” - na terenie całego Obszaru Staromiejskiego pozwalających na obsłużenie wszystkich źródeł i celów podróży. Trasy rowerowe winny być wyznaczane także w strefach pieszych (poprzez dopuszczenie ruchu rowerowego) oraz poprzez udostępnianie ulic jednokierunkowych dla dwukierunkowego ruchu rowerowego,
  • wyznaczenie bezpiecznych i komfortowych tras rowerowych – także w postaci dróg rowerowych - przy wjazdach na teren Starego Miasta szczególnie od strony Pl. Rapackiego/ul. Rapackiego, Pl. Teatralnego, skrzyżowania Uniwersytecka - Wały Gen. Sikorskiego – Prosta, Pl. Św. Katarzyny, Pl. 18 Stycznia oraz Bulwaru Filadelfijskiego,
  • stworzenie strzeżonych miejsc parkingowych dla rowerów przy okazji budowy strzeżonych parkingów dla samochodów. Wskazane, aby takie parkingi rowerowe były bezpłatne,
  • montowanie bezpiecznych stojaków rowerowych w pasie drogowym, a  także na podwórzach kamienic.
4. Tabela 1: Parkingi ogólnodostępne: parking oznaczony numerem 19 (Ciemna City) jest bezpłatny tylko w okresie do 1 godziny (nie dotyczy klientów centrum rozrywkowo-usługowego) LINK>>.

Należy mieć na uwadze, że wprowadzenie zapisów Koncepcji, szczególnie tych mówiących o zaniechaniu wyznaczania nowych miejsc postojowych na terenie Zespołu Staromiejskiego, zwiększeniu opłat za parkowanie i likwidacji abonamentów może spotkać się z niezrozumieniem i spowodować protesty. W związku z tym należy przygotować odpowiednie kampanie wyjaśniające celowość wprowadzanych zmian. Należy się skupić także na długoterminowych akcjach promujących zrównoważony transport i zachęcających mieszkańców Torunia do regularnego korzystania z środków komunikacji miejskiej oraz roweru. Działania takie muszą jednak iść w parze z jednoczesnym polepszaniem warunków podróżowania komunikacją zbiorową oraz tworzeniem przyjaznej rowerzystom infrastruktury.

Mamy nadzieję, że zapisy zawarte w przygotowanej Koncepcji zostaną wprowadzone w życie i Toruń będzie jednym z pierwszych polskich miast posiadających odpowiadającą wymogom czasu politykę parkingową.


Z poważaniem

Joanna Jaroszyńska
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń



Treść Koncepcji Polityki Parkingowej dla miasta Torunia przygotowanej przez firmę stadtraum Polska Sp. z o.o. znajduje się TUTAJ>>
(plik zajmuje 13 mb)


wyedytowano: 2011-01-16 00:36
aktywne od dnia: 2011-01-16 00:14
drukuj  
Komentarze użytkowników (12)
julo, 2011-01-16 15:53:54
Punkt 3.!!! Oby się udało, a przede wszystkim, żeby to ktoś przeczytał i się zastanowił. Ekspansja samochodów na zasadzie "gdzie się da wjechać, tam stawiam" jest plagą.
macias, 2011-01-17 08:20:35
Drobna uwaga "wygrodzić chodniki, na których występuje nielegalne parkowanie słupkami lub innymi elementami małej architektury".

Starowka jest zbyt upakowana aby takie rozwiazania wprowadzac w zycie, bowiem zmniejsza swiatlo ulic (i tak juz waskich). Straz Miejska powinna byc po prostu aktywna i kontrolowac co sie dzieje (wiem, to oczekiwanie na cud, szybciej aniolowie zejda z nieba i zrobia w Toruniu porzadek).

I przy okazji -- dot. to i Starowki jak i calego miasta -- wladze w koncu powinny przyjac przepis, iz parkowanie na trawnikach jest zabronione. W calym miescie. Obecnie w przepisach jest dziura i kierowcy "legalnie" przerabiaja trawniki na parkingi.

Przyszlosciowo, to rzecz jasna marzy mi sie zapis, iz parkowanie jest dozwolone wylacznie w miejscach do tego wyznaczonych, a poza -- obojetnie co by to bylo, zakazane i karalne.
julo, 2011-01-17 12:49:28
Ten zimowy i letni
rozkład jazdy" i parkowania na Starówce to faktycznie bzdura. Kierowcy przyzwyczajają się, że mogą wszędzie wjeżdżać. Szczytną to już trudno przejść. Poza tym na okres zimowy pozasłaniano tabliczki zezwalające rowerom jazdę pod prąd np. wjazd z Ciasnej w Łazienną w prawo. Komu to przeszkadzało?
sawer, 2011-01-18 16:52:03
ja tam jeżdże gdzie tylko chcę i całe "miasto" urząd i przepisy mam w D
sawer, 2011-01-18 16:52:46
oczywiście na rowerze
julo, 2011-01-18 19:25:44
Sawer - może to i praktyczne, co robisz, tylko że będąc nieuprawnionym do jazdy "pod prąd" w przypadku JAKIEJKOLWIEK KOLIZJI wina będzie ZAWSZE po Twojej stronie. Praktyka praktyką, ale odpowiedzialność też istnieje.
pietruch, 2011-01-19 12:23:00
macias, te wygrodzenia chodników to oczywiście nie na Starówce ale wokół niej (i w całym mieście).
Na straż miejską nie ma co liczyć. Tylko działania prewencyjne jak wygrodzenie chodnika mogą być skuteczne.
pietruch, 2011-01-19 12:32:20
Przy okazji polecam wątek o parkowaniu w miastach:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=70901407#post70901407
pawel, 2011-01-25 22:44:07
Na stronie Zielonego Mazowsza można poczytać o rowerowej infrastrukturze Sztokholmu w zimowym wydaniu: http://www.zm.org.pl/?a=sztokholm-111 W artykule można się natknąć na taką ciekawostkę związaną z powyższym tematem:

"Założeniem wyjściowym jest, że w Hammarby (nowa dzielnica mieszkalna stolicy Szwecji) samochodem będzie się odbywać nie więcej niż 20% podróży. W związku z tym na jedno mieszkanie przypada około 1/2 miejsca parkingowego, z których wszystkie są płatne (darmowe miejsca parkingowe w jakiejkolwiek dzielnicy miasta zachęcają do niepotrzebnego gromadzenia samochodów) - abonament dla mieszkańców kosztuje ok. 1000 koron, czyli +-450 zł miesięcznie. Dla porównania, 30-dniowa karta miejska, ważna w autobusach, tramwajach i pociągach w całej aglomeracji kosztuje 690 koron."

To musi być jawna prowokacja wymierzona w miłośników czterech kółek  :)
julo, 2011-01-26 09:00:26
Ha, ha. W Toruniu przyjmuje się 1 - 1.2 miejsca parkingowego w planach zagospodarowania przestrzennego i oczywiście bezpłatne - że niby parking należy się, jak psu kiełbasa. A g...prawda. Chcesz mieć gdzie jeździć i stawiać samochód? - płać. Tylko takie rozwiązanie, jak w Kopenhadze może udrożnić miasto!!!
julo, 2011-01-26 09:39:21
...oczywiście w Sztokholmie. Nie wiem skąd mi się wzięła ta Kopenhaga?
ziom73, 2011-02-02 13:22:05
Uważam,że koncepcja miejsc parkingowych w podstrefie A z abonamentem tylko dla mieszkańców danej ulicy jest jak najbardziej słuszna i w 100% trafiona.Przykład-codziennie wracam z pracy i stoję około godziny za miejscem parkingowym,bo parkują sobie wszyscy-ludzie z abonamentami na rejestracjach Inowrocławskich, bydgoskich i innych.Jestem długoletnim mieszkańcem ulicy Mostowej i jestem jak najbardziej za wprowadzeniem tych zmian, oczywiście jeżeli nasza ulica zostanie otwarta w takim wymiarze jak jest teraz bez jej częściowego ograniczenia,bo wtedy zabraknie miejsc nawet dla mieszkańców.  :o k
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
Ankieta
Jak oceniasz rok 2016 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2017-01-10 20:14

Newsletter
podaj email:

 
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook