Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest poniedziałek 25 września 2017
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Pismo w sprawie wytyczenia ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Antczaka i ul. Lubickiej

Toruń, 2. 10. 2008r.
RT 23/08
Pan
Andrzej Glonek
Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg

W związku z zamówieniem publicznym MZD 122/08: „Przebudowa chodnika w ciągu ul. Szosa Lubicka oraz w ciągu ul. Antczaka i ul. Targowej w Toruniu na chodniki oraz drogi rowerowe” mamy zasadnicze zastrzeżenia co do założeń projektowych i samego projektu.

Omawiana inwestycja ma z założenia skomunikować największą dzielnicę Torunia Rubinkowo z centrum miasta. Jest to bardzo ważne zadanie jednak uważamy, że w formie przyjętej przez powyższy projekt nie spełni swojej roli. Połączenie Rubinkowa z centrum przez wytyczenie infrastruktury rowerowej po północnej stronie chodnika przy ulicy Lubickiej od Placu Daszyńskiego do ul. Targowej oraz po południowej stronie chodnika ulicy Targowej i Antczaka do ul. Waryńskiego dobrze wygląda jedynie na mapie, w rzeczywistości może utrudnić komunikację rowerową.

Po raz kolejny założenia do projektu oraz sam projekt nie były z nami konsultowane. Mamy nadzieję, że kolejne inwestycje będą z nami omawiane. Poniżej przedstawiam nasze uwagi do projektu.
Wytyczenie ciągu pieszo-rowerowego z chodnika po południowej stronie ulicy Antczaka i Targowej uważamy za decyzję błędną. Ulica Antczaka jest ulicą o uspokojonym ruchu – skrzyżowania równorzędne, których wyznaczenie było bardzo dobrą decyzją MZD – gdzie nie występuje konieczność segregacji ruchu rowerowego od samochodowego. Obecnie na chodniku jest spore natężenie ruchu pieszego, znajdują się wyjazdy z posesji, w kilku miejscach szerokość chodnika nie będzie miała przepisowych 3 metrów do wyznaczenia ciągu pieszo-rowerowego. Ponadto wyznaczenie ciągu pieszo-rowerowego zgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym wyeliminuje możliwość korzystania przez rowerzystów z jezdni i zmusi do korzystania z chodnika, na którym to rowerzysta będzie musiał ustępować pierwszeństwa pieszym. Na jezdni ustawione będą znaki zakazu dla rowerów. W ten sposób realnie utrudnione będzie poruszanie się rowerem we wszystkich relacjach podróży na tym odcinku. Dobrym rozwiązaniem byłoby wyznaczenie pasów rowerowych w jezdni szerokiej na 9 metrów. To jednak wymagałoby uporządkowania parkowania. Jest to zadanie możliwe do wykonania, częściowo kosztem trawników oraz chodnika.

Wytyczenie drogi rowerowej z chodnika przy ul. Lubickiej od Placu Daszyńskiego do ul. Targowej wzbudza mniej kontrowersji, ale również założenia i projekt nie są pozbawione wad. Szczególnie niezrozumiałe jest przerwanie ciągłości drogi rowerowej przy przystanku zlokalizowanym przy skrzyżowaniu z ul. Targową. Rowerzysta zgodnie z projektem będzie musiał w tym miejscu prowadzić rower. Czy w ten sposób ma wyglądać pełnowartościowa infrastruktura dla rowerzystów? Należy poddać dyskusji jeszcze jeden fakt: w przyszłości teren po „Tormięsie” będzie zabudowywany. Z pewnością będzie to się wiązać z koniecznością prowadzenia dużych robót ziemnych. Czy nie można poczekać w wytyczeniem ewentualnej rowerowej infrastruktury do czasu realizowania tej inwestycji? Korzystając z okazji pragniemy zwrócić uwagę na konieczność wyznaczenia infrastruktury rowerowej z chodnika po południowej stronie ul. Lubickiej, z którego to codziennie korzystają setki rowerzystów. Jest ku temu okazja, zważywszy na trwające prace przy osiedlu Winnica. Należy doprowadzić do wyznaczenia przynajmniej ciągu pieszo-rowerowego po tej stronie.

Uważamy, że najlepszym rozwiązaniem byłoby nie realizowanie wyżej omawianej inwestycji, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na inne rowerowe udogodnienia.

Prosimy nie traktować powyższego pisma jako kolejnego ataku na działania Miejskiego Zarządu Dróg w kwestii rozwoju rowerowej infrastruktury Torunia. Uważamy, że szkoda środków z budżetu naszego miasta na wytyczanie wątpliwej jakości udogodnień dla rowerzystów. Nasze Stowarzyszenie kładzie nacisk przede wszystkim na jakość rowerowej infrastruktury, dopiero później na jej ilość. Aby rower stał się w pełni konkurencyjnym środkiem transportu należy bardzo rzetelnie, przede wszystkim z punktu widzenie rowerzysty (bezpieczeństwo, komfort jazdy, główne relacje podróży, współczynnik opóźnienia itp.) przygotowywać założenia projektowe odnośnie tras rowerowych oraz same projekty.

Liczymy na spotkanie w powyższej sprawie na którym będziemy mogli szczegółowo przedstawić nasze argumenty.

Paweł Wiśniewski

Stowarzyszenie „Rowerowy Toruń”


wyedytowano: 2008-10-06 23:03
aktywne od dnia: 2008-10-06 22:53
drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
Ankieta
Jak oceniasz rok 2016 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2017-01-10 20:14

Newsletter
podaj email:

 
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook