Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest sobota 26 maja 2018
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Czy kładki i tunele są dobre dla pieszych i rowerzystów? - felieton z Gazety Pomorskiej

To nie jest pytanie na które można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. W Polsce są gorący zwolennicy kładek i tuneli, którzy najchętniej tymi rozwiązaniami zastąpiliby wszystkie przejścia w poziomie zero i zagorzali przeciwnicy, którzy upatrują w nich samo zło. Ja mam na tę sprawę inny pogląd. Kładki i tunele mogą ułatwiać poruszanie się pieszym i rowerzystom. Jednak ich zastosowanie powinna poprzedzać wnikliwa analiza. Kładki i tunele to jedne z wielu elementów infrastruktury drogowej, które wynaleziono dla usprawnienia ruchu, ale przecież nie tylko samochodowego. Wydaje mi się, że projektanci i drogowcy o tym zapomnieli i stosują te rozwiązania tylko po to aby, pod pozorem bezpieczeństwa, zwiększyć przepustowość dla samochodów. Wtedy dzieje się źle, bo komfort podróży pieszych i rowerowych spada. Jest to niedobry trend zwłaszcza w miastach, gdzie coraz częściej nowe, szerokie drogi przecinają dotychczasowe piesze i rowerowe połączenia. Planowanie infrastruktury drogowej w mieście to nie tylko zapewnianie komfortu podróżowania samochodem. Cała sztuka polega na tym, aby wszystkim mieszkańcom zagwarantować przynajmniej dobre warunki do poruszania się.

Dla mnie mistrzami w planowaniu miejskiej i pozamiejskiej przestrzeni są Holendrzy. W ich miastach można spotkać tunele dla pieszych i rowerzystów, a poza nimi pieszo-rowerowe kładki przebiegające nad autostradami czy kanałami. Widać jednak, że wszystko jest doskonale przemyślane i nie odbywa się na zasadzie utrudniania jednym aby polepszyć drugim. Kładki i tunele mają zapewnione odpowiednie nachylenia, widoczność, oświetlenie i są stosowane wyłącznie w miejscach gdzie są niezbędne dla poprawy warunków ruchu zwłaszcza pieszych i rowerzystów.

W Toruniu bywa z tym różnie, bo często budowę kładki czy tunelu planuje się pod pretekstem zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, a tak naprawdę chodzi o to aby zapewnić lepszy komfort jazdy kierowcom. Jako dobry przykład można wskazać tunel pod Trasą Średnicową Północną na wysokości ul. Wschodniej, który ułatwia pokonanie trasy i jest dobrze zaprojektowany. Zły przykład to kładka na Placu 18 Stycznia, z której praktycznie nikt nie korzysta. Moje obawy budzi też pomysł budowy niepotrzebnej kładki pieszo-rowerowej na Placu Armii Krajowej, przy jednoczesnym pominięciu niezbędnego dla poprawy ruchu pieszych i rowerzystów w tym miejscu tunelu pod wiaduktem kolejowym. Warto też uzmysłowić sobie, że w miastach żyją osoby starsze, niepełnosprawne, dzieci czy rodzice z wózkami. Dla nich pokonywanie źle zaprojektowanych kładek czy tuneli może być uciążliwe, a niekiedy nawet niemożliwe.

Dlatego mam nadzieję, że kolejne kładki i tunele powstaną w Toruniu tylko w miejscach, w których jest to uzasadnione, niezbędne i poprawi komfort pieszo-rowerowych podróży. Budowanie ich jako wymuszonych dodatków do szerokich tras samochodowych nie tylko nie zapewni 100% bezpieczeństwa w ruchu, ale też spowoduje, że nasze miasto będzie oddalać się od wizji nowoczesnego i przyjaznego mieszkańcom miejsca do życia.

Joanna Jaroszyńska, Stowarzyszenie Rowerowy Toruń, Gazeta Pomorska, 5 marca 2018 r.



wyedytowano: 2018-05-16 20:12
aktywne od dnia: 2018-05-16 20:06
drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
Ankieta
Jak oceniasz rok 2017 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2018-02-11 19:21

Newsletter
podaj email:

 
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook