Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest sobota 18 listopada 2017
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2017-09-09 Londyn na miejskim rowerze

W Londynie, podobnie jak w wielu innych miastach, można skorzystać z wypożyczalni rowerów publicznych. Zapraszamy do przeczytania krótkiej relacji, w której znajdziecie informacje w jaki sposób można wypożyczyć rower oraz czy infrastruktura rowerowa Londynu zachęca do wyboru tego środka transportu po mieście.

Stolica Wielkiej Brytanii jest jednym z największych europejskich miast pod względem liczby mieszkańców (w granicach tzw. Wielkiego Londynu mieszka około 8 mln ludzi, a w aglomeracji około 14 mln). Wyprzedza je tylko Moskwa i Stambuł. Co roku miasto odwiedza około 30 mln turystów. Nic w tym dziwnego, bo atrakcji turystycznych i miejsc wartych zobaczenia jest mnóstwo. Jeśli dysponujemy ograniczonym czasem, a chcemy zobaczyć jak najwięcej to warto ułatwić sobie zwiedzanie Londynu i skorzystać z wypożyczalni rowerów publicznych – Santander Cycles ( https://tfl.gov.uk/modes/cycling/santander-cycles?intcmp=2295). System uruchomiono w 2010 roku. Początkowo liczył 5000 tysięcy rowerów i 315 stacji. Obecnie do dyspozycji jest ponad 11 500 rowerów i 750 stacji. Wypożyczenie roweru jest proste i wygodne zwłaszcza dla turystów, którzy potrzebują rower tylko na kilka lub kilkanaście dni. Nie trzeba rejestrować się w systemie, wystarczy posiadać kartę MasterCard, Visa lub kartę debetową i dzięki niej wypożyczyć rower. Na jedną kartę można wypożyczyć maksymalnie 4 rowery. 24-godzinny dostęp do wypożyczalni to koszt 2 funtów (za jeden rower) i podobnie jak w wielu innych systemach pierwsze 30 minut jest darmowe, a za kolejne trzeba uiszczać opłatę. Obsługa terminalu jest bardzo prosta. Po wybraniu interesującej nas opcji maszyna drukuje kod dostępu, który należy wprowadzić przy wybranym przez nas rowerze (użytkownicy zarejestrowani mają to jeszcze bardziej ułatwione dzięki specjalnemu kluczowi dostępu). Teraz wystarczy już wsiąść na rower i wyruszyć na zwiedzanie Londynu. Trzeba tylko pamiętać aby nie przekroczyć darmowych 30 minut jazdy i oddać rower w kolejnej stacji. Jeśli chcemy dalej korzystać z roweru miejskiego musimy odczekać 5 minut aby ponownie móc go wypożyczyć. Zamiast czekać można zwiedzić okolicę i skorzystać z innej nieopodal położonej stacji. W ten sposób można zobaczyć znaczenie więcej niż chodząc pieszo oraz spróbować jak jeździ się rowerem po Londynie i jak prezentuje się infrastruktura przeznaczona dla rowerzystów.

Mimo ogromnych odległości po Londynie jeździ całkiem sporo rowerzystów jednak ich stroje oraz rowery są dość specyficzne. Zdecydowana większość to mężczyźni, którzy wyglądają jakby właśnie brali udział w wyścigu kolarskim, nieliczne kobiety prezentują się podobnie. Jeżdżą szybko, co na zatłoczonych drogach rowerowych zwłaszcza na tzw. Cycle Superhighways sprawia dość niebezpieczne wrażenie. Rowery miejskie typu holender prawie w ogóle nie występują, koszyki lub miejskie sakwy również, dominują rowery szosowe, stroje sportowe, kaski i plecaki. W takich warunkach jazda ulicami wśród samochodów wydaje się być bezpieczniejsza zwłaszcza, że kierowcy są kulturalni i zwracają uwagę na rowerzystów. Oczywiście trzeba przyzwyczaić się do ruchu lewostronnego i uważać na wyprzedzające z prawej strony pojazdy, zwłaszcza na duże piętrowe autobusy. Jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową to nie jest ona może najwyższej jakości, ale widać że władze Londynu starają się ułatwiać rowerzystom poruszanie się i wprowadzają różnego rodzaju elementy, które pomagają rowerzystom przemieszczać się. Dość częsty widok to pasy rowerowe, kontrapasy i śluzy, a tam gdzie warunki terenowe pozwalają – wydzielone drogi rowerowe. Nie ma natomiast zbyt wielu parkingów i stojaków rowerowych. Warto podkreślić, że na oficjalnej stronie dotyczącej transportu w Londynie (https://tfl.gov.uk/) zakładki poświęcone zarówno transportowi rowerowemu jak i wypożyczalni rowerów miejskich są bardzo profesjonalnie prowadzone i można tam znaleźć wszystkie niezbędne informacje.

Zatem jeśli ktoś z Was planuje wyprawę do Londynu to zachęcamy do tego aby zwiedzić miasto na rowerze. Będzie to na pewno nowe, rowerowe doświadczenie, ciekawa przygoda i niewątpliwie jedna z wielu atrakcji jakie oferuje to miasto.

Poniżej zapraszamy do obejrzenia zdjęć prezentujących wybrane i za pewne nie wszystkie elementy infrastruktury rowerowej Londynu oraz krótkiego filmiku z dość specyficznym ruchem rowerowym.

Zdjęcia i filmy wykonane zostały w czerwcu 2017 r.

Stacja roweru miejskiego – Santander Cycles wyposażona w terminal i orientacyjną mapę okolicy przydatną nie tylko dla rowerzystów.
Stacja roweru miejskiego – Santander Cycles wyposażona w terminal i orientacyjną mapę okolicy przydatną nie tylko dla rowerzystów.
Obsługa terminalu jest prosta i intuicyjna.
Obsługa terminalu jest prosta i intuicyjna.
Po zmroku w miejskich rowerach uruchamiają się diody, które wyświetlają zielone hologramy rowerów.
Po zmroku w miejskich rowerach uruchamiają się diody, które wyświetlają zielone hologramy rowerów.
Buspasy dostępne także dla taksówek, motorów i rowerów.
Buspasy dostępne także dla taksówek, motorów i rowerów.
Pasy rowerowe często nie są wystarczająco szerokie.
Pasy rowerowe często nie są wystarczająco szerokie.
Nie są jednak blokowane przez kierowców i pozwalają ominąć korki.
Nie są jednak blokowane przez kierowców i pozwalają ominąć korki.
Nie brakuje kierunkowskazów dla rowerzystów. Co robią te kwietniki na pasie rowerowym?
Nie brakuje kierunkowskazów dla rowerzystów. Co robią te kwietniki na pasie rowerowym?
Obustronne jednokierunkowe drogi rowerowe i licznik rowerowy.
Obustronne jednokierunkowe drogi rowerowe i licznik rowerowy.
Pas filtrujący dla rowerzystów.
Pas filtrujący dla rowerzystów.
Kontrapasy stosowane są dość często...
Kontrapasy stosowane są dość często...
...także w miejscach z bardzo ograniczoną przestrzenią.
...także w miejscach z bardzo ograniczoną przestrzenią.
Niekiedy znaki drogowe są podświetlane.
Niekiedy znaki drogowe są podświetlane.
Bus pas na London Bridge dostępny tylko dla autobusów i rowerzystów.
Bus pas na London Bridge dostępny tylko dla autobusów i rowerzystów.
Przy braku infrastruktury rowerowej jeździ się po prostu po jezdni.
Przy braku infrastruktury rowerowej jeździ się po prostu po jezdni.
No, tak to można jeździć. The Mall - po czerwonym asfalcie prosto do pałacu Buckingham.
No, tak to można jeździć. The Mall - po czerwonym asfalcie prosto do pałacu Buckingham.
Czasami drogi rowerowe są prowadzone poza głównymi ciągami komunikacyjnymi.
Czasami drogi rowerowe są prowadzone poza głównymi ciągami komunikacyjnymi.
Śluzy rowerowe na skrzyżowaniach stosowane są często.
Śluzy rowerowe na skrzyżowaniach stosowane są często.
Widok z góry na śluzę i pasy rowerowe.
Widok z góry na śluzę i pasy rowerowe.
Stojaki rowerowe nie są zbyt często spotykanym widokiem.
Stojaki rowerowe nie są zbyt często spotykanym widokiem.
Czasami jednak można natrafić na takie o bardzo sympatycznym kształcie.
Czasami jednak można natrafić na takie o bardzo sympatycznym kształcie.
21. Na stacji kolejowej Merylebone posiadacze biletów sezonowych Chiltern Railways mogą zostawić rowery bez opłat. Wymagany jest znaczek rejestracyjny, który pobiera się w kiosku informacyjnym.
21. Na stacji kolejowej Merylebone posiadacze biletów sezonowych Chiltern Railways mogą zostawić rowery bez opłat. Wymagany jest znaczek rejestracyjny, który pobiera się w kiosku informacyjnym.
Do startu...
Do startu...
...gotowi...
...gotowi...
...jazda!
...jazda!
East-West Cycle Superhighway (CS3) rowerowa autostrada jeszcze nie jest gotowa na całym odcinku. Prace mają się zakończyć do końca 2017 roku.
East-West Cycle Superhighway (CS3) rowerowa autostrada jeszcze nie jest gotowa na całym odcinku. Prace mają się zakończyć do końca 2017 roku.
Jednak rowerzystów już teraz nie brakuje.
Jednak rowerzystów już teraz nie brakuje.
Odcinek trasy przebiegający wzdłuż Tamizy.
Odcinek trasy przebiegający wzdłuż Tamizy.
Styl angielskich rowerzystów jest nieco inny niż chociażby rowerzystów w Holandii...
Styl angielskich rowerzystów jest nieco inny niż chociażby rowerzystów w Holandii...
Wjechanie na widoczny w tle prawoskręt jest dość problematyczne ze względu na duże natężenie rowerzystów jadących z obu kierunków.
Wjechanie na widoczny w tle prawoskręt jest dość problematyczne ze względu na duże natężenie rowerzystów jadących z obu kierunków.
Tylko tyle i aż tyle - Think bike!
Tylko tyle i aż tyle - Think bike!


wyedytowano: 2017-09-11 12:26
aktywne od dnia: 2017-09-09 13:22
drukuj  
Komentarze użytkowników (1)
Pietruch, 2017-11-03 15:20:21
Myślę, że wspomniane duże odległości do pokonania mogą być znaczącym powodem dla tych strojów, rowerów i prędkości sportowych...
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
Ankieta
Jak oceniasz rok 2016 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2017-01-10 20:14

Newsletter
podaj email:

 
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook