Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest wtorek 19 marca 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Aktualności

2017-07-09 Relacja z rowerowego wyjazdu do Oxfordu - czerwiec 2017 r.

Dni 10.06-18.06.2017 to w Wielkiej Brytanii National Bike Week - czas poświęcony na imprezy promujące codzienną jazdę na rowerze. Wydarzenia zachęcające do korzystania z roweru odbywają się w wielu brytyjskich miastach, m.in. w Oxfordzie, dlatego wspólnie z delegacjami z Lejdy i Bonn, które są miastami bliźniaczymi Oxfordu, wzięliśmy udział w Oxford Bike Week.

Oxford to angielskie miasto położone malowniczo w Dolinie Tamizy. Najbardziej znane jako siedziba najstarszego anglojęzycznego uniwersytetu na świecie. Swój pobyt w Oxfordzie zaczęliśmy od wycieczki rowerowej po centrum miasta. Odwiedziliśmy Broken Spoke, spółdzielnię (kooperatywę) która udostępnia rowerzystom swój warsztat bogato wyposażony w narzędzia i części rowerowe. Swój sprzęt można naprawić samodzielnie albo skorzystać z pomocy wolontariuszy. Broken Spoke organizuje też kursy mechaniki rowerowej oraz kursy poruszania się rowerem po mieście dla osób które nie czują się pewnie na jezdni. Ciekawym pomysłem jest pozyskiwanie porzuconych rowerów, odnawianie ich i sprzedaż – osoby mniej zamożne mogą samodzielnie zająć się doprowadzeniem starego roweru do stanu użyteczności a odnowiony pojazd zachować dla siebie.

Następnie odwiedziliśmy hydroelektrownię Osney Lock Hydro na Tamizie. Elektrownia została założona w 2014 przez członków lokalnej społeczności, ma moc 49 kW.

Potem udaliśmy się do warsztatów Trax. Trax to organizacja charytatywna o ponad 20-letniej tradycji, nastawiona na pomoc młodzieży z tzw. trudnego środowiska. Członkowie organizacji prowadzą szereg kursów które mają szkolić młodych ludzi z zakresu mechaniki - nauka obejmuje naprawę rowerów, motocykli, samochodów. Oprócz praktycznych umiejętności, Trax stara się wykształcić w swych podopiecznych etykę pracy i współpracę w grupie.

Kolejnym punktem naszego programu była dyskusja panelowa w oxfordzkim ratuszu, gdzie mogliśmy wysłuchać prezentacji na temat sytuacji rowerzystów w Oxfordzie, Lejdzie, Bonn i Toruniu, a także poznać stowarzyszenia i firmy rowerowe działające w Oxfordzie. Jedną z takich firm jest Pedal and Post, która zajmuje się dostawami za pomocą rowerów towarowych, w ten sposób wydatnie przyczyniając się do ograniczenia emisji spalin w mieście. Inną interesującą inicjatywą jest Cycle.land. Jest to platforma społecznościowa dzięki której użytkownicy nie korzystający ze swoich rowerów mogą je udostępnić osobom które nie mają własnego jednośladu.

Ważną częścią naszego pobytu były wycieczki rowerowe zarówno po samym centrum Oxfordu jak i dalej położonych dzielnicach i terenach podmiejskich. Mieliśmy okazję samodzielnie przekonać się jak wygląda infrastruktura rowerowa w Oxfordzie. W porównaniu z naszym miastem uderza niska liczba wydzielonych dróg rowerowych, rowerzyści poruszają się głównie pasami rowerowymi wydzielonymi z jezdni lub po prostu skrajem jezdni. Na skrzyżowaniach często występują śluzy rowerowe. Z plusów na pewno należy wymienić pozytywny stosunek kierowców do rowerzystów. Zdecydowana większość kierowców zwraca uwagę na rowerzystów i zachowuje bezpieczny odstęp podczas wyprzedzania.

Wizytę w Oxfordzie zakończyliśmy piknikiem na szczycie góry wznoszącej się nad miastem. Pożegnalnemu spotkaniu towarzyszył memoriał sportowy – wyścig poświęcony pamięci Carel’a Van Ingen’a.

Podsumowując był to bardzo ciekawy wyjazd. Największe wrażenie wywarła na mnie liczba inicjatyw lokalnej społeczności, oprócz wyżej wymienionych Broken Spoke, Trax i Osney Lock Hydro, zetknęliśmy się też z Cyclox – organizacją prowadzącą szeroko zakrojone działania na rzecz poprawy warunków dla rowerzystów w Oxfordzie, Cowley Road Condors Cycling Club – klubem rowerowym, Isis Cyclists – stowarzyszeniem rowerowym wyłącznie dla kobiet.

Nasz udział w tygodniu rowerowym w Oxfordzie był możliwy dzięki dofinansowaniu ze strony Urzędu Miasta Toruń, Urzędu Miasta Lejdy i Urzędu Miasta Oxfordu. Dziękujemy również Towarzystwu Miast Partnerskich Torunia oraz Stedenband Leiden-Torun za ich pomoc w organizacji wyjazdu.

 


 

Our visit to Oxford 14.06-17.06.2017

10.06.2017 – 18.06.2017 was the time of National Bike Week in the UK. This is an annual opportunity to promote cycling and encourage people to use bike every day. Many cities took part in the nationwide event, Oxford being one of them. We took part in Oxford Bike Week together with the representatives of Bonn and Leiden, which are Oxford’s twin cities.

Oxford is a beautiful English city located in the Thames Valley, most famous of the University of Oxford, which is the oldest university in the English-speaking world. We started our visit to Oxford with a bike tour around the city centre. Our first stop was at a cooperative called Broken Spoke. A fully equipped workshop is available for cyclists who want to repair their bike or buy a missing part. Volunteers at the co-op are ready to help you if you need advice, you can also enroll in one of the many mechanics courses organized by Broken Spoke, or take part in cycling training. One of the most interesting ideas is Earn-A-Bike programme, which provides people experiencing financial hardship with an abandoned bike. Over the course, they learn how to repair it, and when they finish sprucing it up they are allowed to keep it for free.

Next we visited Osney Lock Hydro, which is the first community-owned hydro scheme to be built on the Thames.   The hydro is now fully operational, generating clean, green electricity. The project was initiated in 2013 by the local residents, and power generation started in 2014 . This is a 49 kW hydro scheme.

Then we went to Trax workshop, a charity with an over 20-year-old experience in helping disadvantaged young people. Trax delivers a number of courses that provide skills and knowledge of bike, motorbike and car mechanics. Young people have the opportunity to gain practical training, but they also develop social skills, such as work ethics or teamwork.

The conference in the Town Hall was an opportunity to listen to the presentations prepared by twin cities’ representatives, local bicycle associations and companies, such as Pedal and Post or Cycle.land. Pedal and Post is a delivery and courier service using specially designed cargo bikes, an interesting idea to reduce air pollution in the city. Cycle.land provides a global platform for people to share and borrow bikes.

Bike rides around Oxford’s centre and outskirts were an important part of our visit. We could experience the bike infrastructure of the city, which is a bit different than the one we have in Torun. In comparison to our city, there are few bike paths; cyclists use mainly bike lanes or simply ride on the side of the road. There are often advanced stop lines at the junctions. One of the biggest advantages is the positive attitude of car drivers towards the cyclists. A great majority of the drivers pay attention to the cyclists, respect their rights on the road, and keep a gap while overtaking.

Our short visit to Oxford ended with a farewell picnic on the top of the mountain over the city. There was also a downhill race in memory of Carel Van Ingen.

Summing up, our stay in Oxford was a lovely and stimulating experience. I was greatly impressed by the number of associations in the Oxford community, and how efficiently they work. Apart from the abovementioned Broken Spoke, Trax and Osney Lock Hydro, we have also learnt about Cyclox, an association which represents the rights of Oxford cyclists and acts to improve conditions for cycling in the city; Cowley Road Condors Cycling Club, an Oxford cycling club; Isis Cyclists, a cycling club for women.

Our visit to Oxford was enabled by the financial support of Torun City Office, Leiden City Office and Oxford City Council. We would also like to thank Stedenband Leiden-Torun and Torun Twin Cities Association for their help in organizing our trip to Oxford.



wyedytowano: 2017-07-09 20:28
aktywne od dnia: 2017-07-09 20:08
drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2022 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2023-03-16 19:42

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook