Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest wtorek 19 marca 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Aktualności

2016-07-13 Holenderska polityka rowerowa na przykładzie Lejdy i okolic

W maju i czerwcu członkowie Stowarzyszenia Rowerowy Toruń gościli w partnerskim mieście Torunia – holenderskiej Lejdzie. Pierwszy wyjazd możliwy był dzięki zaproszeniu Towarzystwa Miast Partnerskich Torunia, które od 28 lat podtrzymuje kontakty pomiędzy miastami i współpracuje z lejdejską organizacją partnerską Stedenband Leiden-Torun. Drugi wyjazd związany był stricte z szeroko pojętą tematyką rowerową, a zaproszenie otrzymaliśmy od Gminy Miasta Lejda. W trzydniowym spotkaniu brali także udział przedstawiciele z partnerskiego miasta Lejdy – Oksfordu. Program spotkania przygotowany był przez studentki i studentów Uniwersytetu Lejdejskiego i szkoły zawodowej ROC Leiden. Spotkanie tego typu zorganizowane zostało w Lejdzie po raz pierwszy, a jego głównym celem była wymiana doświadczeń związanych z prowadzeniem polityki rowerowej we wszystkich trzech miastach. Oczywiście nie trzeba wyjaśniać, że zarówno Oksford, jak i Toruń nie mogą się równać z Lejdą w zakresie podejścia władz miasta do organizowania i promocji transportu rowerowego oraz ilości i jakości infrastruktury rowerowej. Niemniej każde takie spotkanie pozwala z bliska przyjrzeć się konkretnym rozwiązaniom oraz zrozumieć holenderskie podejście do kwestii związanych z organizacją transportu w mieście. O specyfice transportu rowerowego w Lejdzie można poczytać na naszej stronie pod linkiem: http://rowerowytorun.com.pl/art/1277/

Władze Lejdy nieustannie podnoszą standard infrastruktury rowerowej poprzez jej remonty i budowę nowych udogodnień (np. szybkie trasy rowerowe łączące ościenne gminy z centrum, które mają zachęcić większą liczbę mieszkańców z tych rejonów do dojazdów rowerem) oraz zwiększanie liczby parkingów rowerowych. W najbliższej okolicy dworca kolejowego Leiden Centraal jest w tej chwili 9 parkingów rowerowych, które posiadają ponad 13 tys. miejsc postojowych dla rowerów, mimo tego jest to ilość niewystarczająca i w planach jest zwiększenie liczby miejsc parkingowych. Oczywiście w okolicy dworca parkowanie samochodu nie jest uprzywilejowane. Od strony centrum miasta nie ma możliwości podjechania samochodem, po drugiej stronie dworca jest tylko kilkanaście płatnych miejsc parkingowych dla samochodów, a czas postoju nie może być dłuższy niż 40 minut. Najbliższe, duże i oczywiście również płatne parkingi znajdują się w odległości około 300 i 500 metrów od budynku dworca.

Władze miasta nie ograniczają swoich działań wyłącznie do poprawy jakości infrastruktury, ale także prowadzą różnorakie kampanie zachęcające do dojazdów rowerem do pracy. Dla pracodawców przewidziane są zniżki podatkowe jeśli zachęcają swoich pracowników niewielkimi kwotami do wyboru roweru podczas dojazdów do pracy. Można na miesiąc wypożyczyć pięć rowerów elektrycznych i dać pracownikom do testowania. Można zamówić specjalny serwis rowerowy do firmy, który sprawdzi w jakim stanie technicznym są rowery pracowników i na przykład napompuje koła lub nasmaruje łańcuch. Mieszkańcy mogą starać się o dofinansowanie jeśli chcą na swoim terenie zorganizować parking rowerowy, czy otrzymać specjalne rowerowe boksy na rowery. Efekty tych pro rowerowych działań władz miasta widać, bo rowerzystów w Lejdzie jeździ naprawdę sporo. Zresztą w całej Holandii transport rowerowy jest niezwykle popularny, co potwierdzają dane za rok 2015 przygotowane m.in. przez holenderską federację rowerową Fietsersbond i przez holenderskie biuro statystyczne CBS. Oto kilka z nich:

  • łączna długość holenderskich tras rowerowych wynosi: 35 000 km;
  • przeciętny Holender pokonuje na rowerze 2,9 km dziennie;
  • przeciętny Holender pokonuje na rowerze około 1000 km rocznie;
  • przeciętny holenderski nastolatek pokonuje na rowerze około 2000 km rocznie;
  • średnia odległość pokonywana dziennie na rowerze przez jedną osobę w zależności od wieku: 12-14 lat – 6,5 km; 15-24 lat – 4 km; 25-44 lat – 2,5 km; 45-64 lat – 3 km; 65 i więcej lat – 2km;
  • procentowy udział podróży rowerowych ze względu na przeznaczenie: rekreacja, wizyty u znajomych – 41%; dojazd do pracy – 23%; zakupy, usługi – 17%; edukacja – 15%, inne powody – 4%.

Na koniec zapraszamy do obejrzenia zdjęć infrastruktury rowerowej z holenderskiej Lejdy i okolic.

Zijlpoort – brama miejska z 1667 roku.
Zijlpoort – brama miejska z 1667 roku.
Ruch rowerowy na Breestraat – jednej z głównych ulic w centrum Lejdy.
Ruch rowerowy na Breestraat – jednej z głównych ulic w centrum Lejdy.
Przestrzeń współdzielona (shared space) w centrum.
Przestrzeń współdzielona (shared space) w centrum.
Widok w kierunku wiatraka De Valk.
Widok w kierunku wiatraka De Valk.
Widok z wiatraka De Valk.
Widok z wiatraka De Valk.
W oczekiwaniu na zielone światło zawsze uzbiera się kilku rowerzystów.
W oczekiwaniu na zielone światło zawsze uzbiera się kilku rowerzystów.
Pada deszcz? - Nie szkodzi!
Pada deszcz? - Nie szkodzi!
Jeden z dziewięciu parkingów rowerowych w okolicach dworca kolejowego Leiden Centraal.
Jeden z dziewięciu parkingów rowerowych w okolicach dworca kolejowego Leiden Centraal.
Parking strzeżony w okolicach dworca.
Parking strzeżony w okolicach dworca.
Specjalne miejsca parkingowe dla rowerów cargo.
Specjalne miejsca parkingowe dla rowerów cargo.
Kolejny parking rowerowy w okolicach dworca kolejowego Leiden Centraal.
Kolejny parking rowerowy w okolicach dworca kolejowego Leiden Centraal.
Estetycznie zaprojektowana przestrzeń publiczna na osiedlu.
Estetycznie zaprojektowana przestrzeń publiczna na osiedlu.
Elementy małej architektury i wyniesiony próg w czytelny sposób informują, że tutaj jest szkoła.
Elementy małej architektury i wyniesiony próg w czytelny sposób informują, że tutaj jest szkoła.
Takie „ludziki” to częsty znak ostrzegawczy, że w pobliżu przebywają dzieci.
Takie „ludziki” to częsty znak ostrzegawczy, że w pobliżu przebywają dzieci.
Zagospodarowanie przestrzeni w okolicach uniwersytetu, szkoły zawodowej Leiden ROC i dworca kolejowego.
Zagospodarowanie przestrzeni w okolicach uniwersytetu, szkoły zawodowej Leiden ROC i dworca kolejowego.
Okolice uniwersytetu z bliska.
Okolice uniwersytetu z bliska.
Codzienny widok w Lejdzie.
Codzienny widok w Lejdzie.
Czytelne oznakowanie kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu drogi rowerowej z jezdnią.
Czytelne oznakowanie kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu drogi rowerowej z jezdnią.
Jedna z wielu dróg rowerowych na terenie uniwersytetu.
Jedna z wielu dróg rowerowych na terenie uniwersytetu.
Zieleń chroni od hałasu i wiatru.
Zieleń chroni od hałasu i wiatru.
Obustronne, jednokierunkowe pasy rowerowe.
Obustronne, jednokierunkowe pasy rowerowe.
Sygnalizacja dla rowerzystów. Na zielone czeka się zazwyczaj bardzo krótko.
Sygnalizacja dla rowerzystów. Na zielone czeka się zazwyczaj bardzo krótko.
Z mostu zwodzonego korzystać mogą tylko autobusy, piesi i rowerzyści.
Z mostu zwodzonego korzystać mogą tylko autobusy, piesi i rowerzyści.
Dwukierunkowa droga rowerowa poza centrum miasta.
Dwukierunkowa droga rowerowa poza centrum miasta.
Okolica stacji kolejowej w Sassenheim: czytelne kierunkowskazy pozwalają na podróżowanie bez mapy.
Okolica stacji kolejowej w Sassenheim: czytelne kierunkowskazy pozwalają na podróżowanie bez mapy.
Stacja kolejowa w Sassenheim wyposażona w spory parking rowerowy.
Stacja kolejowa w Sassenheim wyposażona w spory parking rowerowy.
Tymczasowa sygnalizacja świetlna i czytelnie oznakowany objazd dla rowerzystów.
Tymczasowa sygnalizacja świetlna i czytelnie oznakowany objazd dla rowerzystów.
Droga serwisowa poza miastem z obustronnymi pasami dla rowerzystów i elementami uspokojenia ruchu.
Droga serwisowa poza miastem z obustronnymi pasami dla rowerzystów i elementami uspokojenia ruchu.
Droga rowerowa pomiędzy Lejdą a Katwijk prowadząca w kierunku Morza Północnego i mostek pieszo-rowerowy.
Droga rowerowa pomiędzy Lejdą a Katwijk prowadząca w kierunku Morza Północnego i mostek pieszo-rowerowy.
Skrzyżowanie drogi rowerowej z jezdnią. Kierowcy mają znak stop.
Skrzyżowanie drogi rowerowej z jezdnią. Kierowcy mają znak stop.
Pasy rowerowe i prawoskręt dla rowerzystów prowadzący w kierunku głównego szlaku rowerowego.
Pasy rowerowe i prawoskręt dla rowerzystów prowadzący w kierunku głównego szlaku rowerowego.
Droga rowerowa wśród wydm pomiędzy Katwijk a Noordwijk, w tle Morze Północne.
Droga rowerowa wśród wydm pomiędzy Katwijk a Noordwijk, w tle Morze Północne.
Rowerzystów nie brakuje.
Rowerzystów nie brakuje.
Nadmorska droga rowerowa świetnie nadaje się do treningu.
Nadmorska droga rowerowa świetnie nadaje się do treningu.


wyedytowano: 2016-07-13 20:49
aktywne od dnia: 2016-07-13 19:34
drukuj  
Komentarze użytkowników (1)
zigismoond, 2019-06-06 10:35:50
super  , I wish to get all that in my space in town
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2022 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2023-03-16 19:42

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook