Dziękujemy Wam za przesłanie relacji z rowerowych wakacji 2015. Wszystkie materiały zostaną wkrótce opublikowane na naszej stronie a autorzy zostaną powiadomieni o możliwości odbioru nagrody. Na razie opublikowaliśmy relacje z wycieczki na Litwę Aliny, Ani i Roberta LINK>>, oraz relację Bogusława z Kornwalii i Walii LINK>> oraz Beaty i Bogusława z Lizbony LINK>>.
Poniżej wspominamy wakacje zamieszczając krótką relację zdjęciową przedstawiającą infrastrukturę rowerową Trójmiasta.
Najbardziej zroweryzowanym miastem Trójmiasta jest oczywiście Gdańsk, Gdynia stara się nadrabiać wieloletnie zaległości natomiast Sopot chyba nie docenia jeszcze szansy jaką niesie rozwój odpowiedniej jakości tras dla rowerzystów. Relacja będzie przedstawiać tylko fragment rowerowej rzeczywistości Trójmiasta i skupiać się będzie przede wszystkim na pozytywnych przykładach. Zdjęcia zostały wykonane w lipcu 2015 r.
Gdańsk to obok Wrocławia lider rowerowych zmian w Polsce. Od dobrych kilkunastu lat w największym mieście Trójmiasta budowana jest infrastruktura rowerowa dobrej jakości. Systematyczny rozwój infrastruktury przyniósł efekty w postaci stworzenia ciągłych tras rowerowych łączących duże dzielnice miasta. Najwięcej rowerzystów porusza się wzdłuż drogi rowerowej położonej wzdłuż Alei Zwycięstwa i Alei Grunwaldzkiej. Z Wrzeszcza na plażę w Brzeźnie można dojechać drogą rowerową wzdłuż ul. Hallera. Najważniejszą rowerową trasą Gdańska - i Sopotu - jest droga rowerowa położona wzdłuż wybrzeża Zatoki Gdańskiej. Kilkanaście lat temu do dyspozycji rowerzystów była wąska ścieżka rowerowa z kostki położona przy chodniku, obecnie na długich fragmentach trasy jest szeroka wydzielona droga rowerowa. Szczególnie w sezonie letnim codziennie z drogi rowerowej nad zatoką korzystają setki rowerzystów. Charakterystyczną cechą gdańskich wydzielonych dróg rowerowych jest nawierzchnia z czerwonego mastyksu.
W ostatnich latach Gdańsk coraz bardziej kompleksowo zaczął spoglądać na rozwój rowerowej infrastruktury. Praktycznie cały teren gdańskiego Starego Miasta został otworzony dla ruchu rowerowego w obu kierunkach, co ciekawe ruch rowerowy został dopuszczony także na deptakach. W niektórych miejscach na jezdni zaczęły pojawiać się pasy rowerowe i sierżanty, a także śluzy rowerowe. W centrach dzielnic na masową skalę stosuje się uspokojenie ruchu przy okazji dopuszczając ruch rowerowy w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych. Rowerowe doświadczenia z Gdańska wykorzystywane są praktycznie w całej Polsce z czego sami gdańszczanie są dumni tytułując swoje miasto rowerową stolicą naszego kraju.
Szkoda, że gęsty system wydzielonych dróg rowerowych nie jest w żaden sposób oznakowany: turyści, którzy zwiedzają Gdańsk na rowerze, szczególnie podczas pierwszej swojej wizyty w tym mieście mogą się trochę pogubić. O infrastrukturze rowerowej Gdańska pisaliśmy już na naszej stronie w artykule z 2010 roku LINK>>.
Infrastruktura rowerowa w Sopocie wykonana jest głównie z kostki betonowej, a rozwiązania infrastrukturalne nie są czytelne dla rowerzystów. Na trasie rowerowej wzdłuż Zatoki obowiązuje... ograniczenie prędkości do 10 kilometrów na godzinę. Z założenia ma to chronić pieszych przed "pędzącymi" rowerzystami jednak egzekwowalność tego ograniczenia jest praktycznie zerowa. Dużym minusem jest zakaz jazdy rowerem na wysokości molo co wpływa na brak ciągłości nadmorskiej trasy.
Gdynia powoli zaczyna tworzyć infrastrukturę rowerową odpowiedniej jakości czerpiąc rozwiązania z Gdańska. Kostka betonowa odeszła w niepamięć, wydzielona infrastruktura rowerowa budowana jest od kilku lat głównie z asfaltu. Wprawdzie w rejonie centrum miasta pozostało rowerowo bardzo wiele do zrobienia jednak plany Gdyni w tym zakresie są spore. Zobaczymy jak wyjdzie z ich realizacją. W kontekście Gdyni warto wspomnieć o rowerowej estakadzie nad linią kolejową o długości ok. 260 metrów zlokalizowaną wzdłuż Trasy Kwiatkowskiego. Koszt jej budowy wyniósł ok. 12 milionów, jednak sama inwestycja była mocno krytykowana przez lokalne środowiska rowerowe ze względu m.in. na wysoką cenę oraz zakres inwestycji, który nie rozwiązał wszystkich problemów rowerzystów w tym rejonie.
Warto dodać, że bardzo ważną rolę w systemie transportowym Trójmiasta pełni Szybka Kolej Miejska. Przewóz rowerów w pociągach SKM jest przez cały rok bezpłatny, a przed stacjami powstały bądź powstają parkingi rowerowe.
Główna trasa rowerowa Gdańska łącząca centrum z Wrzeszczem - dobra infrastruktura przyciąga użytkowników. |
Licznik rowerzystów przy Alei Grunwaldzkiej. |
Podwieszona kładka rowerowa przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny. |
Droga rowerowa przy Zielonej Drodze prowadzącej do Ergo Areny. |
Droga rowerowa po śladzie dawnej linii kolejowej prowadząca do promu przez Martwą Wisłę. |
Lustra zwiększające widoczność w obrębie przejazdów rowerowych. |
Oznakowanie przejazdu rowerowego na model niemiecki. |
Droga rowerowa wzdłuż zatoki tylko nocą jest pusta. |
W ten sposób wyznaczano pierwsze drogi rowerowe w Gdańsku. |
Szeroki pas rowerowy wyznaczony przy Alei Wojska Polskiego. |
Sierżanty - tego typu oznakowanie choć w nieco zmodyfikowanej wersji można stosować w Polsce od 8 października 2015 r. |
Znak informujący o sposobie skręcenia rowerem w lewo. Na zdjęciu jest widoczny mały trójkomorowy sygnalizator rowerowy. |
Jednokierunkowy pas rowerowy wyznaczony na jezdni. |
Nie wszyscy jeszcze potrafią korzystać z tego typu udogodnień zgodnie z przepisami. |
Pas rowerowy na ulicy Rajskiej. |
Przebudowana ulica Wajdeloty i dopuszczenie ruchu rowerowego w obu kierunkach na ulicy jednokierunkowej dla aut. |
Znak ustąp pierwszeństwa dedykowany rowerzystom. |
Wąska ulica jednokierunkowa w dzielnicy Nowy Port: rowerzyści mogą podróżować w obu kierunkach. |
Specjalny znak zachęcający kierowców do wyprzedzania rowerzystów zgodnego z przepisami. |
Sopot - różnicę w jakości infrastruktury widać tuż po przekroczeniu granicy z Gdańskiem. |
Nie ma się co dziwić, że bardziej doświadczeni rowerzyści korzystają z jezdni a nie z cyklo-chodnika. |
W Sopocie można trafić także na tego typu eksperymenty infrastrukturalne. |
Gdyńska Aleja Zwycięstwa - wąski pas drogowy wymusił kompromis w postaci wąskiego chodnika i jednokierunkowej ścieżki rowerowej. |
W Gdynii jednak już się nauczyli jak powinna wyglądać odpowiedniej jakości infrastruktura rowerowa... |
...co widać na przynajmniej kilku odcinkach tras. |
Czy tego typu uspokojenie ruchu rowerowego jest potrzebne i skuteczne? |
W Gdynii na plus zasługują znaki informacyjno-kierunkowskazowe dla rowerzystów. |
W pobliżu portu w Gdynii i rowerowej "zdublowanej" estakady. |
Szerokość i geometria estakady jest odpowiednia. |
Estakada nazywana jest zdublowaną gdyż obok przebiega estakada samochodowa wzdłuż której znajdują się chodniki wykorzystywane wcześniej przez rowerzystów. |
Zatoka Gdańska - widok z promenady na Westerplate w kierunku Gdynii i Sopotu. |
Komentarze użytkowników (1) |
ja,
2015-10-16 19:42:51
"Czy tego typu uspokojenie ruchu rowerowego jest potrzebne i skuteczne?" Omijałbym chodnikiem |
Dodaj swój komentarz: |
2024-11-21 21:39 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami - 2 podejście |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242