Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest piątek 29 marca 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Aktualności

2015-07-16 Wycieczka rowerowa w okolicach Zoetermeer w Holandii

W czerwcu 2015 roku ponownie mieliśmy przyjemność gościć w partnerskim mieście Torunia – holenderskiej Lejdzie. Pogoda dopisała znakomicie i mogliśmy udać się na wycieczkę rowerową po mniej uczęszczanych szlakach z dala od centrów miast.

Wycieczkę rozpoczęliśmy z południowo – wschodniej dzielnicy Lejdy o nazwie Roomburg, której najbardziej znanym miejscem jest Park Archeologiczny Matilo z pozostałościami po rzymskim obozie wojskowym. Trasa naszej wycieczki wiodła poprzez tereny zielone, pastwiska i poldery. Niektóre z dróg rowerowych zostały wydzielone na terenach prywatnych i aby przez nie przejechać trzeba otworzyć bramę. W nagrodę czekała otwarta przestrzeń, cisza i bliskie kontakty ze zwierzętami.

Takimi zielonymi drogami dotarliśmy do miasta Zoetermeer, które jeszcze w latach 60-tych XX w. zamieszkiwało koło 10 tys. osób, a teraz jest to trzecie pod względem wielkości miasto w prowincji Holandia Południowa (po Hadze i Roterdamie) i wg danych z 2013 roku zamieszkuje je około 123 tys. osób. Samo miasto uchodzi za nowoczesne jednak wielu holendrom nie przypada zbytnio do gustu i zdecydowanie częściej polecają odwiedzić inne starsze i jak twierdzą o wiele ładniejsze holenderskie miasta. W Zoetermeer przejechaliśmy więc najstarszą ulicą w mieście o typowej małomiasteczkowej zabudowie oraz zahaczyliśmy o stację kolejową Zoetermeer Centrum West.

Dalej wzdłuż linii kolejowej udaliśmy się w kierunku Hagi zobaczyć jedną z nowszych inwestycji w tej okolicy – kładkę pieszo – rowerową nad drogą i torami oddaną do użytku w grudniu 2013 roku. Most ma około 220 m długości i zbudowany jest ze specjalnej stali, która nie wymaga konserwacji. Lampy zamontowane na moście wyposażone są w panele słoneczne, które generują prąd (z nadwyżką zwracaną do sieci) potrzebny do oświetlenia. Konstrukcja mostu rzeczywiście robi niesamowite wrażenie ze względu na swoją lekkość i piękną świetlną oprawę. Więcej o tej inwestycji możecie przeczytać na stronie: https://bicycledutch.wordpress.com/

Most usytuowany jest całkiem blisko Hagi i bardzo szybko znależliśmy się na jej obrzeżach w nowej dzielnicy Leidschenveen. Stamtąd obraliśmy już kierunek powrotny przez niewielką miejscowość Leidschendam, po drodze przekraczając autostradę A4 wiaduktem tramwajowo – rowerowym.

Dalej całą trasę powrotną do Lejdy pokonaliśmy jadąc wzdłuż kanału na zmianę ulicą z uspokojonym ruchem lub drogą rowerową. Na koniec objechaliśmy jeszcze teren zielony Rijnpark, ze względu na remont nawierzchni drogi rowerowej wzdłuż kanału. Trasa była zamknięta, a ze względu na ilość rowerzystów codziennie jeżdżących tą trasą wjazdu pilnował specjalnie do tego wydelegowany pracownik fimy remontującej, który jednocześnie informował o utrudnieniach i zalecał objazd przez park lub wybór innej trasy. Nasza wycieczka dobiegła końca. Przejechaliśmy około 40 km, z niewielkimi przerwami zajęło nam to około 4 godzin.

Zapraszamy do obejrzenia kilku zdjęć z wycieczki głównie prezentujących doskonałą holenderską infrastrukturę rowerową.

 

Oznakowanie w Holandii nie pozwala się zgubić, podróżować można praktycznie bez mapy.
Oznakowanie w Holandii nie pozwala się zgubić, podróżować można praktycznie bez mapy.
Pasy rowerowe na drodze serwisowej.
Pasy rowerowe na drodze serwisowej.
Jedno z wielu rozwiązań na uspokojenie ruchu, które stosuje się w Holandii.
Jedno z wielu rozwiązań na uspokojenie ruchu, które stosuje się w Holandii.
Widoki na polderze.
Widoki na polderze.
Czytelne oznakowanie szlaków i mapki przy trasie.
Czytelne oznakowanie szlaków i mapki przy trasie.
Czasami dojazd do rekreacyjnych ścieżek rowerowych jest naprawdę wąski, ale asfaltowy...
Czasami dojazd do rekreacyjnych ścieżek rowerowych jest naprawdę wąski, ale asfaltowy...
….a niektóre mostki wyjątkowo strome.
….a niektóre mostki wyjątkowo strome.
W nagrodę za te małe utrudnienia wita nas głośne pobekiwanie.
W nagrodę za te małe utrudnienia wita nas głośne pobekiwanie.
Rekreacyjne ścieżki rowerowe przez poldery i pastwiska.
Rekreacyjne ścieżki rowerowe przez poldery i pastwiska.
Na drodze rowerowej przez teren zielony obowiązuje cisza oraz trzymanie psów na smyczy.
Na drodze rowerowej przez teren zielony obowiązuje cisza oraz trzymanie psów na smyczy.
Wjeżdzamy do miasta. Noga z gazu.
Wjeżdzamy do miasta. Noga z gazu.
Jak ktoś zapomni zwolnić – szybko zostanie do tego zmuszony.
Jak ktoś zapomni zwolnić – szybko zostanie do tego zmuszony.
Dalej jadą już tylko skutery i rowery.
Dalej jadą już tylko skutery i rowery.
Nie ulega wątpliwości kto w tym miejscu ma pierwszeństwo.
Nie ulega wątpliwości kto w tym miejscu ma pierwszeństwo.
Ulica rowerowa z dopuszczonym ruchem skuterów, motorów i samochodów.
Ulica rowerowa z dopuszczonym ruchem skuterów, motorów i samochodów.
Ograniczenie do 30 km/h sprawia, że rowerzyści czują się bezpiecznie na takiej ulicy.
Ograniczenie do 30 km/h sprawia, że rowerzyści czują się bezpiecznie na takiej ulicy.
I nie tylko rowerzyści...
I nie tylko rowerzyści...
Nawet w Holandii rowerzysta nie zawsze ma pierwszeństwo, dlatego tak ważne jest aby jadąc rowerem patrzeć na znaki.
Nawet w Holandii rowerzysta nie zawsze ma pierwszeństwo, dlatego tak ważne jest aby jadąc rowerem patrzeć na znaki.
Najstarsza ulica w Zoetermeer - dopuszczony ruch pieszy i rowerowy.
Najstarsza ulica w Zoetermeer - dopuszczony ruch pieszy i rowerowy.
Dojazd do dworca kolejowego Zoetermeer Centrum West.
Dojazd do dworca kolejowego Zoetermeer Centrum West.
Wycieczka szkolna.
Wycieczka szkolna.
Przed nami nowy most pieszo-rowerowy, a w oddali budynki Hagi.
Przed nami nowy most pieszo-rowerowy, a w oddali budynki Hagi.
Most pieszo-rowerowy.
Most pieszo-rowerowy.
Most przebiega nad jezdniami i torami tramwajowo – kolejowymi.
Most przebiega nad jezdniami i torami tramwajowo – kolejowymi.
Infrastruktura rowerowa w Holandii jest tak dobrej jakości, że trenują na niej nawet kolarze.
Infrastruktura rowerowa w Holandii jest tak dobrej jakości, że trenują na niej nawet kolarze.
Droga rowerowa na przedmieściach Hagi.
Droga rowerowa na przedmieściach Hagi.
Czytelne oznakowanie kto ma pierwszeństwo.
Czytelne oznakowanie kto ma pierwszeństwo.
Most tramwajowo-kolejowo-pieszo-rowerowy nad autostradą.
Most tramwajowo-kolejowo-pieszo-rowerowy nad autostradą.
Wzorcowe rozwiązanie. Tak powinna wyglądać infrastruktura rowerowa na wiadukcie tramwajowym przy dworcu Bydgoszcz Wschód. Niestety nie będzie.
Wzorcowe rozwiązanie. Tak powinna wyglądać infrastruktura rowerowa na wiadukcie tramwajowym przy dworcu Bydgoszcz Wschód. Niestety nie będzie.
W centrum Leidschendam.
W centrum Leidschendam.
Sygnalizator rowerowy z licznikiem odmierzającym czas do światła zielonego.
Sygnalizator rowerowy z licznikiem odmierzającym czas do światła zielonego.
Rower to podstawowe wyposażenie także na motorówce.
Rower to podstawowe wyposażenie także na motorówce.
Droga rowerowa wzdłuż kanału.
Droga rowerowa wzdłuż kanału.
Dla każdego coś dobrego: trasa piesza, rowerowa i konna.
Dla każdego coś dobrego: trasa piesza, rowerowa i konna.
Parking rowerowy przy ośrodku wypoczynkowym nad jeziorem.
Parking rowerowy przy ośrodku wypoczynkowym nad jeziorem.
Droga rowerowa nad kanałem.
Droga rowerowa nad kanałem.
Jeden z głównych dojazdów z centrum na dzielnicę Roomburg.
Jeden z głównych dojazdów z centrum na dzielnicę Roomburg.
Poglądowa mapa trasy.
Poglądowa mapa trasy.


wyedytowano: 2015-07-16 19:43
aktywne od dnia: 2015-07-16 18:43
drukuj  
Komentarze użytkowników (1)
julo, 2015-07-16 23:23:07
W Toruniu też są ograniczenia do 40 do 30 i do 20 (strefa zamieszkania), a i tak wszyscy jeżdżą 50 i więcej.
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook