Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest wtorek 27 czerwca 2017
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2015-03-01 Podsumowanie roku 2014 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu

Przedstawiamy krótkie podsumowanie inwestycji zrealizowanych w 2014 roku, które wpłynęły na warunki poruszania się rowerem po Toruniu. Realizowano je w ramach dużych zadań inwestycyjnych, a także w ramach realizacji "Programu rozwoju komunikacji rowerowej w Toruniu na lata 2007-15". Oprócz nowych dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych pojawiły się także dwa kontrapasy oraz pas rowerowy. Przybyło także nowych stojaków rowerowych, pojawił się również zadaszony parking na Rynku Nowomiejskim. Ważnym wydarzeniem w roku 2014 było uruchomienie systemu Toruńskiego Roweru Miejskiego. Możecie ocenić rok 2014 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu w naszej ankiecie LINK>>.

Chyba największe emocje ze względu na swoją nietypowość wzbudzała w 2014 roku infrastruktura rowerowa wyznaczona w ciągu Al. Solidarności, Placu NOT i Szosy Chełmińskiej. Dzięki kontrapasowi wyznaczonemu w ciągu Al. Solidarności rowerzyści mogą przemieszczać się od strony Placu Teatralnego w kierunku Placu NOT. Rowerzyści jadący w kierunku północnym przez Plac NOT mogą pokonać go korzystając z przejazdu rowerowego wyznaczonego przez środek skrzyżowania, który sterowany jest dedykowanym sygnalizatorem rowerowym. Na krótkim fragmencie Szosy Chełmińskiej powstał pas rowerowy oraz rowerowy pas filtrujący. Zasady poruszania się po tej infrastrukturze przedstawiamy w tym artykule LINK>>.

Krótki kontrapas rowerowy powstał także w ciągu ul. Rybaki, dzięki któremu możemy podróżować rowerem w kierunku ul. Popiełuszki. Przypominamy, że kontrapas rowerowy służy do jazdy w jednym kierunku "pod prąd" względem samochodów. W drugą stronę rowerzyści powinni poruszać się na zasadach ogólnych po jezdni.

System Toruńskiego Roweru Miejskiego ruszył nieco opóźniony (nie w marcu jak pierwotnie planowano, ale w kwietniu), jednak pomimo niedoskonałości (niezbyt funkcjonalna strona internetowa, zbyt małe bezpieczeństwo szyfrowania danych użytkowników, problemy z wypożyczeniem i oddaniem rowerów, niesprawne pojazdy itp.) cieszył się dużym zainteresowaniem mieszkańców Torunia. Do dyspozycji było 120 rowerów rozmieszczonych w 12 stacjach (w październiku pojawiła się jeszcze jedna stacja i dodatkowych 10 rowerów). Do systemu zarejestrowało się 4262 użytkowników.

W 2015 roku ma przybyć 6 nowych stacji i zwiększyć się liczba rowerów do wypożyczenia. Mamy nadzieję, że operator systemu Firma Wim System z Rzeszowa lepiej poradzi sobie z obsługą TRM.

Infrastruktura rowerowa powstała w ramach budowy I etapu Trasy Średnicowej Północnej pomiędzy Szosą Chełmińską, a ul. Grudziądzką. Po stronie południowej na prawie całej długości wyznaczona jest droga rowerowa, po stronie północnej na odcinku pomiędzy ul. Legionów, a Szosą Chełmińską rowerzyści mają do dyspozycji fragment drogi rowerowej oraz jezdnię serwisową.

Budowa tramwaju na Bielany zmieniła kształt ul. Gagarina. W miejscu drogi rowerowej znajdującej się po stronie północnej jezdni powstało torowisko tramwajowe, drogę rowerową przeniesiono na stronę południową (na razie na odcinku Sienkiewicza-Reja).

W ciągu ul. Sienkiewicza na odcinku od ul. Broniewskiego do Placu ks. Frelichowskiego wybudowano torowisko tramwajowe w jezdni co wpłynęło na zmniejszenie komfortu poruszania się rowerem po jezdni szczególnie dla mniej doświadczonych cyklistów. W zamian dopuszczono ruch rowerowy na chodniku po stronie wschodniej.

W ramach przebudowy fragmentu ul. Kościuszki w pobliżu Młynów Richtera przebudowano istniejący ciąg pieszo-rowerowy.

W ramach budowy ul. Dworcowej powstała droga rowerowa, która wkrótce połączy ul. Kościuszki z Trasą Średnicową.

Po wschodniej stronie ul. Grudziądzkiej pomiędzy ul. Bażyńskich, a ul. Kościuszki wybudowana została droga rowerowa dzięki czemu połączono ścieżki znajdujące się w ciągu ul. Warneńczyka i ul. Kościuszki.

Po północnej stronie Szosy Lubickiej na odcinku pomiędzy ul. Dziewulskiego, a ul. Jamontta wybudowana została droga rowerowa i wyremontowano chodnik.

W ramach budowy hali sportowo-widowiskowej przy ul. Bema powstała nowa droga rowerowa i chodnik łączący ul. Bema z ul. Balonową.

Przy okazji remontu fragmentu ul. Czerwona Droga po stronie południowej wydzielona została droga rowerowa.

Przy drodze rowerowej przebiegającej po wschodniej stronie ul. Przy Skarpie dobudowano chodnik wraz z oświetlaniem, co pozytywnie wpłynie na warunki ruchu rowerowego.

Wybudowany został kolejny fragment ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Strugi Toruńskiej na odcinku pomiędzy ul. Buszczyńskich, a ul. Cedrową.

W ramach przebudowy Bulwaru Filadelfijskiego pomiędzy przystanią, a mostem im. J.Piłsudskiego wykonano fragment drogi rowerowej.

Wyremontowano także spalony mostek na rzece Drwęcy oraz poprawiono nawierzchnię drogi rowerowej na nowym moście drogowym.

Powstały także nowe miejsca parkingowe dla rowerów. Wygodne i umożliwiające bezpieczne zapięcie roweru o ramę stojaki montował Miejski Zarząd Dróg, a także właściciele sklepów, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Zadaszony parking na 20 rowerów powstał także na Rynku Nowomiejskim.

Rozwój infrastruktury rowerowej w Toruniu docenił miesięcznik Rowertour. W rankingu "miast przyjaznym rowerzystom" Toruń wśród sklasyfikowanych 41 polskich miast zajął 3 miejsce za Gdańskiem i Wrocławiem.

Tak wygląda poglądowa mapa toruńskiej infrastruktury rowerowej, stan na styczeń 2015 roku.

Warto dodać, że w maju 2014 roku oficjalnie oddano do użytku drogę rowerową Toruń-Osiek.



wyedytowano: 2015-03-01 22:32
aktywne od dnia: 2015-03-01 20:27
drukuj  
Komentarze użytkowników (7)
julo, 2015-03-02 09:30:28
Dodałbym ważną i długa drogę pieszo-rowerową i rowerową wzdłuż ul. Rudackiej od przejazdu kolejowego do estakady Trasy Nowo-mostowej. Dzięki tej drodze można wygodnie jechać ze wschodnich dzielnic przez nowy most na Rudak, Stawki i Podgórz.
asiao-o, 2015-03-03 11:23:33
julo - Rudackiej nie ma, bo jest jeszcze w budowie (patrz mapka), a w podsumowaniu są wyłącznie inwestycje rowerowe wykonane w 2014 roku.  :)
pietruch, 2015-03-03 19:28:03
To nam się robi niebiesko na mapie DR'ek  :)
kasia, 2015-03-07 11:25:55
Zaglądam z przyjemnością jak rozwijają się w naszym mieście możliwości aktywnego spędzania czasu. Cieszą mnie szczególnie te asfaltowe ścieżki, gdyż wypowiadam się z punktu widzenia wrotkarza/rolkarza  ;)
Fajnie, jeśli włodarze będą pamiętali, że ścieżki rowerowe choć "rowerowe" z nazwy, nie służą tylko rowerzystom   :P
pietruch, 2015-03-07 23:37:58
Pomijając to, że rolkarz nie ma prawa poruszać się drogą dla rowerów (zgodnie z prawem rolkarz to pieszy), proszę pamiętaj o tym, że w ruchu zajmujesz więcej miejsca niż rowerzysta i może być Cię ciężko wyprzedzić na wąskich drogach rowerowych. (większość DR ma standardową szerokość 2m, a to jest dość mało do współdzielenia tej przestrzeni z rolkarzami...)
JARASS, 2015-03-10 13:25:52
do pietruch
Bardzo słuszna uwaga.
Pozdrawiam
julo, 2015-03-10 18:09:42
Niestety, Pietruch ma rację. Nie mam nic przeciw obecności rolkarzy na ddr, o ile nie zachowują się, jakby to był tor dla nich. Właśnie dzisiaj wracając ze szkoły spotkaliśmy "królewnę" bujającą się od lewej do prawej, ze słuchawkami, więc nie słysząca niczego. Śmigała sobie bezstresowo, ubrana na czarno, bez elementów odblaskowych. A co tam, niech się inni martwią.
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
Ankieta
Jak oceniasz rok 2016 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2017-01-10 20:14

Newsletter
podaj email:

 
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook